![]() |
İnsan ve Nefs |
Nefsinden ayrılabilmek meselesi, bizim için her zaman bir sorun olmuştur. Gerek Doğu, gerek Batı geleneklerinde, özel çalışmalarında, ister mistik, ister dinsel, ister gizli bilimler tarzında olsun, bütün konu, dönüp dolaşıp, nefsin üstesinden gelmek, nefsi terbiye etmek, nefse karşı vicdanın daha baskın durumda olmasını, akim ve bilginin daha üstün durumda olmasını, hatta üstün sevginin baskın durumda olmasını sağlamaya gelmektedir. Ulaşılması gereken en büyük amaç bu olarak kabul edilmiş ve binlerce seneden beri, her uygarlık kendine göre çeşitli yöntemlerle bu sorunu halletmeye çalışmıştır.
Ayırt etme meselesinde kendini
nefsinden ayırt eden insanın, eşyadan da ayırt edebilmesi gerekir. Eşya dediğimiz
zaman mobilyadan, kap kacaktan bahsetmiyoruz. Şeyler manasına, bizim dışımızda
mevcut olan her şey. İnsanın kendini eşyadan ayırabilmesi;
basit tanımıyla, bir şeylere sahip olma arzusundan kendini kurtarabilmesidir.
Tehlikeli bir şey söylemiyorum. İki ayrı şeyi bir arada
götürmek mümkündür. Şöyle ki: Benim evim, benim arabam, benim param, benim
güzelliğim, benim servetim dediğiniz vakit evinizle, arabanızla, paranızla,
güzelliğinizle ve servetinizle sizin aranızda çok sıkı bir işbirliği ve âdeta
bir fonksiyonel değişme meydana gelmektedir. Gelişmekte olan, ayırt edebilme
gücü giderek artan bir insanın eşya ile olan ilişkisi ve ondan farklı bir
sisteme sahip olduğunu anlaması işte bu sahiplik duygusunun zayıflamasıyla
ortaya çıkar. Evde ben oturuyorum, ama ev benim değil. Arabayı ben
kullanıyorum, ama araba benim değil. Param var, ama para benim değil anlamına
söylemiyorum. Eviniz olmalıdır, paranız da olmalıdır. Fakat bütün bunlar,
yeryüzünde tecrübe yapmak için birer aracınız, birer vasıtanız olduğunu hiçbir
zaman zihninizden, aklınızdan çıkarmamanız gerekir. Elbette uzak bir şehire
gitmek için bir vasıtaya ihtiyacımız var. Nitekim bu büyük kozmik
yolculuğumuzda da Dünya gezegeninde geçireceğimiz birkaç gün için beden denen
aracı da kullanıyoruz. Beden de bizim için bir eşya sayılır. Ve biz, kendimizin
beden olmadığımızı idrak etmek zorundayız. Aynen, buna bağlı olarak, kendimizin
ev olmadığımız, kendimizin araba olmadığımız ve kendimizin, servetimiz
olmadığımızın da farkına varmak zorundayız. Böylece, kutsal
metinlerde sık sık ileri sürülen putperestlik davasını en iyi şekilde
halletmenin yolu, insanın, eşya ile olan özdeşleşmesinin önüne geçmektir.
Key:
HUMAN SHOULD RECOGNIZE HIMSELF, paganism, being able to separate from Self, Human and Self, Ego and human,
L'humain devrait se reconnaître, paganisme, abandon de soi, humain et soi, ego et humain,
DER MENSCH SOLLTE SICH SELBST ERKENNEN, Heidentum, fähig sein, sich von sich selbst, Mensch und Selbst, Ego und Mensch zu trennen,
EL HUMANO DEBE RECONOCERSE, el paganismo, el abandono del ser, el ser humano y el ser, el ego y el ser humano,
人間は、彼自身、異教、自己、人間と自己、自我と人間の放棄を認識すべきであり
يجب على الإنسان أن يعترف بنفسه ، الوثنية ، أن يكون قادرًا على
الانفصال عن الذات والإنسان والنفس والأنا والإنسان ،
Kaynak: Yaşamın Amacı Kendini Bilmek-Ergün Arıkdal