Ana içeriğe atla

Sembolizm Dersleri - 2 Rakamı ve İçerdiği Sembolik Anlamı




En temel olarak "Dualite'nin sembolüdür". Yani ikilik. Ve Yaratılış sisteminin temel prensibi de Düalitedir. 




 Genelde iki prensip arasında süregelen çekişmeleri yansıttığından, zıtlıklar ve uyuşmazlığın sembolü olarak da kullanılır. Birbirlerinin tam karşıtı olan biçimlerin sayısı ikidir. Ters-yüz, yer-gök, erkek-dişi. gece-gündüz, alt-üst, aşağı-yukarı, iç-dış gibi. Bazen gerçekleştirilen bir dengeyi, simetriyi, bazen de bir tehdidi ifade ettiği görülür. İnsan işkillerinde sürekli bir şekilde var olan sağ- sol, aşağılık-üstünlük... vb. sürtüşmeleri iki sayısının zıtlık prensibiyle ilgilidir. Özellikle Afrika sembolizminin temelinde daima bir ikilem e bulunmakta ve evrenin en başta gelen bir yasası olarak kabul edilmektedir.


Onlara göre, insan toplumlarında daima iyiler ve kötüler, iki yüzlü insanlar gibi, hemen her nesnenin bir pozitif-gündüz ve negatif-gece olarak düşünülen bir tarafı bulunur.2 sayısı bölünmelerin ilki ve temelidir. Yaratan ve yaratılan, siyah-beyaz, ruh-madde gibi diğer birçoğu hep 2 den doğar ve oluşurlar Dişilik prensiplerini içeren 2, antikede(antika, eski) hep ANALIK sembolü olmuştur.
Sembolizm tekniğinde çift olarak resimlendirilen yaratıklarda çift başlı kartal, çift aslan iki yüzlü balta ve sfenkslerde görüldüğü gibi, fazlalaştırılmak, bir kat daha güçlendirilmek istenen anlama yönelik bir amaç gizlidir. Bunun tam tersine, şayet bu yaratıklar ikiye bölünmüş gibi gösterilmişlerse, onların sembolik değerleri azaltılmış, güçleri kırılmak istenmiştir.


 Fonksiyonları bakımından yaşam için yeterli olan organlar İnsan ve hayvanlarda tek olarak bulunmaktadır. Bunlar kalp, ağız, karaciğer, dalak, safra kesesi, .vb.dirler. Diğerleri ise hep çift olarak yaratılmıştır. Böbrekler, akciğerler, göz ve kulaklar, burun delikleri, el ve kollar, bacaklar, ayakların ikişer adet veya çift sayıda olması ortam işlevlerini yapabilmek için bazı fiziksel ve biyolojik kuralların gereklerine uyma zorunluluğundan  ileri gelmekte ve gövde üzerinde bir simetri ve denge unsuru olmaktadırlar. Bunlardan birisi yitirtirse, diğeri onun görevini üstlenir ve yaşamın sürekliliğini sağlar. Ama kalp ve beyin tekdir, tüm fonksiyonları düzenleyen, direktifler veren bir lider durumundadırlar. Bunların yitirilmesi halinde düzen birden bozulur, yaşam sona erer…

Sayısı 2 olan nesne, bir üçüncüyü yaratmadığı takdirde kısır kalır. Çocuksuz geçen evliliklerde olduğu gibi, neslin gelişimi noktalanır. Özellikle doğu ülkelerinin halk kültürlerinde 2 sayısının özelliğinden oluşturulmuş bir hayli deyim bulunuyor, örneğin, şu ölümlü dünyanın 2 kapısı var, birisi girmek(doğummak), diğeri ise çıkmak(ölmek) için...Şunun şurasında 2 günlük ömrümüz var... gibi ölüm ve yaşamla ilgili sözcüklerde yer almakla beraber, azımsatıcı anlamlarda da kullanılmaktadır.
Örneğin, İki para etmez, 2 çift laf, İki lokma ekmek. 2 adım yol, İki satır yazı, 2 dakikacık…gibi.



Değişmez bir gerçeği ifade etmek islersek, iki kere ikinin dört ettiğini söylemeyi yeterli buluruz. Antik çağlarda gelenekleşmiş olan libasyon( Antik kültürlerde Tanrıların şerefine içki içilmesi ve bu içkinin yere dökülmesi) törenlerinde şarap tasının iki diz üzerine çökerek iki ette tutulmasının 2 nin sembolik anlamıyla  ilgili olduğu ileri sürülmektedir.

Kaynak: Semboller ve Yorumlar Cilt-1    Necmettin Ersoy


Ruhçuluk Bilgisinde 2 Sayısının Sembolik Anlamı

Sayılar içinde ilk çift rakam olan iki, düalitenin rakamıdır. Karşıtlığın, farklılığın, tezahürün, biçim ve renkler aleminin sembolüdür. Farklılık, öteki olma, sabitlik, köklenmiş ve dolayısıyla dengelenmiş olma, yansıtma, zıt kutuplar, insanın ikili yapısı gibi kavramlarla ilişkilendirilir. Pisagor’a göre monad (tek olan), diyad (iki olan) halinde etkinlikte bulunur. Başka bir deyişle tezahür eden herşey ikili karşıtların düalitesi olarak zuhur eder örneğin güzellik ve çirkinlik, eril ve dişil, gündüz ve gece gibi…




İki aynı zamanda evrendeki bazı güçlerin, enerjilerin ikili karakterler göstermesini simgeler örneğin yin-yang, manyetizmanın pozitif ve negatif kutupları gibi. Birin ikiyi yaratması sembolizminde de Mutlak olan Allah’ın ruh ve madde cevherlerini yaratması ifade edilir.

2 sayısı, B harfinin sayısal değeridir ve Kuran bilindiği gibi B harfiyle (Bismillahirrahmanirrahim) başlamaktadır. Kabalistik gizemcilikte ve Sufizm’de, Yahudi ve Arap alfabesinde sayısal değeri iki olan ikinci harfte, b’de, yaratılan dünyaya bir gönderme olduğu keşfedilmişti. İncil’in b’reshit, “Başlangıçta…” ile başlaması gibi Kuran da Bismillah,, “Allah’ın adıyla…” ile başlar, her iki durumda da kutsal kitabın ilk harfi yaratılış harfi b’dir.

Mevlana, Tanrı’nın yaratılış sözcüğü Kun’u iki lifli bir iple ya da bükülmüş iplikle karşılaştırır. Bükülmüş iplik, yaratılışın bütün aşamalarında görünür ve sadece çokluğa inanan cahilleri aldatır. Bilge olansa birlik dünyasının görünen karşıtlıkların arkasında olduğunu bilir.


Bu blogdaki popüler yayınlar

Enkarnasyon Nedir? Dr. Bedri Ruhsalman

Enkarnasyon Nedir? Enkarnasyon ete girmek demektir. Yani ruhların bir beden aracılığı ile belirmesidir. Böyle bir ilişki , ruh ile maddeyi birbirine bağlayacak olan bir aracıya ihtiyaç gösterir ki, buna Perispiri denir. Yani ruh, kendinde saklı olan tesir gücü ile, perispiri aracılığı ile ineceği dünyaların maddelerinden o dünyadaki yoğun bedenini kurar. Kaba madde ile sıkı bir bağlantı demek olan bedenlenme veya enkarnasyon olayı, dolayısı ile serbest irade ve şuurda da bir daralma ve bir nevi kararmaya sebep verir. Tekâmül ihtiyaçlarımızın belirli hale getirdiği bir takım tertipler, sevk edişler himaye ve yardım atmosferi içinde bir hayat mevzu bahistir. Ve dünyada bunlardan kurtulup kaçmak bizim elimizde olmaz. Enkarne olmuş varlık, bütün bu şuurlu tertip ve nizamın mana ve maksadından habersiz olarak bazı merhaleleri aşmak ve bir kısım yetenekleri geliştirme olanaklarına sahip olur. İstenilende zaten budur. Üstad isimli bedensiz bir dostumuz şöyle demektedir. ...

Sembolizm Dersleri -6 Rakamı ve İçerdiği Sembolik Anlamı

Altı sayısı en küçük yetkin sayıdır; kendisi dışındaki tüm tamsayı çarpanlarının toplamına eşittir.  Örneğin: (6=1x2x3=1+2+3) 2 ile 3' ün, bu kez, çarpımlarıyla oluşuyor. Altı sayısı GRAFİK SEMBOLİZM ’ de bir altıgen ve onun yarattığı attı köşeli yıldızla özdeştirilmektedir. Salamon’un mührü veya David’in kalkanı denilen ve bugün İsrail’in ulusal amblemi olan bu yıldız, ters yönde iç içe geçmiş iki eşkenar üçgenden oluşuyor ve SU ile ATEŞ arasındaki dengeyi işaret ediyor. Diğer bir deyişle birbirinin karşıtı iki şeyi birleştiren bir şekil olduğu gibi, dikine duran üçgenin ayna görevini yapan su üzerindeki ters görünümü yansıtıyor. Salomon’un mührü şeklinde görülebileceği gibi, tepe noktası yukarıda olan üçgen, Hıristiyan ikonografisinde İsa’nn tanrısal karakterini betimlemektedir. Tepe noktası aşağıda olan üçgen ise bu karakterin O’NUN fiziki ve insancıl görünümünde yansıdığını hatırlatır gibidir... Sembolizm Dersleri 6 6, diğer çift sayılar gibi, Ay’ın çe...

Sembolizm Dersleri -9 Rakamı ve İçerdiği Sembolik Anlamı

DOKUZ (9) Basit sayıların sonuncusu olan dokuz, üç' ün karesi olduğundan, onun niteliklerini de taşıyor. Mitolojide varlığına inanılan gök, yer yüzü ve yeraltı dünyalarının tümünü simgeleyen bir sayı olmuştur. Sayılar dizisinin sonuncusu olması nedeniyle, bir sona ulaşıldığını ve yeniden başlamanın haber vericisi gibidir. Diğer bir deyişle, bitim ve ölüm olayının olduğu gibi, yeni bir doğum veya filizlenmenin göstericisidir. Yaşam çemberinin son halkasını kilitler. Mason sembolizmine göre, (9) rakamı grafik olarak aşağıya doğru, yani maddesel bir filizlenmeyi, (6) ise bunun tam tersine, yukarıya yönelik olduğundan, ruhani (tinsel) bir filizlenmeyi simgelemektedir. Doğum olayı için de bu görüşü değerlendirirsek, dokuz sayısının, yedinci aydan itibaren aşağı yukarı şekillenmiş olan fetüs (cenin) ün tam anlamıyla belirgin hale gelmesi için gerekli olan sürenin karşılığı olduğunu görürüz. Gerçekte fetüs’ün rahimdeki pozisyonu (9) rakamına benzemektedir. Altı ise in...

Ruh ve Beden İlişkisi Nasıl Olmaktadır?

Ruh bir madde ile iştirak eder. Beden denilen şuurlu madde halini husule getirir. Ondan sonra ruh artık tamamen o bedenin şartlarına bağlanır. Ve o şartlar içinde, organik faaliyetlerinden başka, ruhi ve manevi denilen bütün halleri beyne ve asabi cümleye (sinir sistemi), yani beynin ve asabi cümlenin imkan ve kabiliyetlerine bağlı bulunur. Ruh, madde ile iştirak eder. Şuurlu maddeyi, yani varlığı kurar. Varlık da kendi ruhunun ve yardımcı varlıkların faaliyetleriyle kaba maddelerden kendisine ayrıca bir beden yapar. Ve bu beden vasıtasıyla maddelere tesir eder. Kullandığı kaba maddelerle de kendi haricindeki diğer bedenlere tesir etmek suretiyle maşeri plana adımını atar. Ve hidrojen aleminin varlık safhasındaki tekamülü de bu andan itibaren yürümeye başlar. Ruh ve Beden İlişkisi  Ruha hizmet eden varlık hemen bedeni vasıtasıyla etrafındaki kaba maddelere ve bedenlere tesir ederek ruhun bu yeni ihtiyaçları karşısında lüzumlu hadiselerin meydana gelmesine sebep olur...

Sembolizm Dersleri -5 Rakamı ve İçerdiği Sembolik Anlamı

Aritmetik sayı dizisinde İlk çift ve tek sayısının toplamından oluşmuştur (2+3=5). Kutsal 60 sayısının 1/12’sidir. Öte yandan, ilk dokuz sayının ortasında bulunması nedeniyle, beş sayısında var olan bu birleştiricilik ve merkezilik özelliği, onun madde ve biçimde bir denge ve uyum sağladığı görüşünü ortaya koyuyor. Romen rakamı ile gösterilen (X) harfinin üst kısmı (V) beş olup, On' un yarısıdır. Dünyanın eski uygarlıklarının sembolizminde, Orta Amerika, Afrika, Çin, Hindistan’da yaşayan Dogonlar, Mayalar, Aztekler, Bombarlar’da saptandığı gibi, genel olarak, tek sayılar ERKEK, çift sayılar ise hep DİŞİ olarak değerlendirilmiştir. Bu görüşün ışığı altında beş’in dişi İki ile erkek olan Üç’ü eşleştirdiğini görmekteyiz. Öte yandan, iki sayısı dişi ve dünyevi (dünyaya ait) üç ise erkek ve semavi (göğe ait) olduğundan, beş aynı zamanda yerle göğü de birleştiriyor. Beşte hem erkek hem dişi prensip bulunduğundan iki cinsiyetti (androgyne) (androjin) bir sayı yani hünsal...